0

farklı olarak aşk dostluk iyilik güzellik ahlak sevinç kültür yiğitlik gibi daha çok soyut ama kalıcı ve evrensel konular işlenir denemesi için konu amaç değil araçtır kendi fikirlerini söyleye bilmesi için birer sebep durumundadır deneme şiir denemelerinde tamamen kendine kendi bilgi ve kültür birikimini beni düzeyini esas alır deneme yazarı eserini kaleme alırken okuyucu hesaba katmaz

0

kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş havası taşıyan bir üslupla kaleme aldığı yazılara deneme denir deneme yazarın gözlemlediği ya da yaşadığı olay duygu durum izlediğim balıklarla ya da herhangi bir kavramla ilgili izlenimlerini belli bir plana bağlı kalmayarak tamamen kendi kişisel görüşü ile serbestçe yazıya döktüğü kısa metinlerdir deneme yazarı öne sürdüğü düşünceyi doğrulama ispatlama kanıtlama kaygısı taşımaz inandırıcılığı ele alınan konunun içtenlikle anlatılmasından kaynaklanır denemenin özellikleri şunlardır denemelerde yazar herhangi bir konudaki görüşlerini kesin kurallara varmadan kanıtlamaya kalkmadan okuyucuyu inanmaya zorlamadan anlatır deneme kişinin kendi dışındaki varlıklarla herhangi bir konuda gerçek ya da hayali olarak girdiği diyaloğun ürünüdür denemelerde tek bir konuyu rahat ve akıcı bir biçimde ele alan çoğu kez yazarın kişisel bakış açısını ve deneyimini arttıran orta uzunluktaki edebi metinlerdir konuların kişisel bir anlayışla işlenmesi çeşitli sanatçıların aynı konudaki değişik fikir zevk ve anlayışlarını yansıtması bakımından bu tür önemlidir denemeye özgü belirli bir konu yoktur konu özgürce seçilir her şey denemenin konusu olabilir yeter ki yazarın o konuda bir birikim olsun ancak denemeler daha çok her devrin her olursun insanın ilgilendiren konularda yazılır denemelerde diğer fikir yazılım

0

hem kendini gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmen sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve ruh alışverişi oluşur eser'e hakim olan unsur insanın ta kendisidir

0

benim işim yalnız kendim nedir hem kendini gözden geçiririm kendini yoklarım kendini tasarım bir şey öğretmen sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve bu alışveriş oluşur eser'e hakim olan unsur insanın ta kendisidir

0

özellikler üzerinde duracağız bir yazarın kendi isteğine göre seçtiği herhangi bir konuda kesin yargılara varmadan kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş havası taşıyan bir üslupla kaleme aldığı yazılara deneme denir deneme yazarın gözlemlediği ya da yaşadığı olay olgu durum ve izlediğin balıklarla ya da herhangi bir kavramla ilgili izlenimlerini belli bir plana bağlı kalmayarak tamamen kendi kişisel görüşü ile serbestçe yazıya döktüğü kısa metinlerdir deneme yazarı öne sürdüğü düşünceyi doğrulama ispatlama kanıtlama kaygısı taşımaz denemenin inandırıcılığı ele alınan konunun içtenlikle anlatılmasından kaynaklar denemenin özellikleri şunlardır denemelerde yazar hangi bir konudaki görüşlerini kesin kurallara varmadan kanıtlamaya kalkmadan okuyucuyu inanmaya zorlamadan anlatır deneme kişinin kendi dışındaki varlıklarla herhangi bir konuda gerçek ya da hayali olarak girdiği diyaloğun ürünüdür denemelerde tek bir konuyu rahat ve akıcı bir biçimde ele alan çoğu kez yazarın kişisel bakış açısını ve deneyimini aktaran orta uzunluktaki edebi metinlerdir konuların kişisel bir anlayışla işlenmesi çeşitli sanatçıların aynı konudaki değişik fikir zevk ve anlayışlarını yansıtması bakımından bu tür önemlidir denemeye özgü belirli bir konu yoktur konu özgürce seçilir her şey denemenin konusu olabilir yeter ki yazarın o konuda bir bilgim olsun ancak denemeler daha çok her devrin her olursun insanın ilgilendiren konularda yazılır denemelerde diğer fikir yazılarından farklı olarak aşk dostluk iyilik güzellik ahlak sevinç kültür yiğitlik gibi daha çok soğuk ama kalıcı ve evrensel konular işlenir denemesi için konu amaç değil araçtır kendi fikirlerini söyleye bilmesi için birer sebep durumundadır denemeci irdeleme lerinde tamamen kendine kendi bilgi ve kültür birikimine beğeni düzeyini esas alır deneme yazarı eserini kaleme alırken okuyucu hesaba katmaz okuyucunun vereceği tepki konusunda herhangi bir kaygı taşımadan konusunu dilediği şekilde seçer istediği tarzda işler denemeler konuların genellikle derinlemesine işlendiği yazı türleridir denemenin en belirgin özelliği yazarım konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalemi almasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç'ın şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinen her görgüsüne her görevi ne ister istemez benliğinden bir parça kattığını kabul etmeyen kişi denemeciler düzelmezsin bu türün ilk ustalarından montaigne deneme nin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendimi gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmem sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve ruh alışverişi oluşur eser'e hakim olan 10 sur insanın ta kendisidir dünya edebiyatında deneme

0

derste deneme türü ve özellikleri üzerinde duracağız bir yazarın kendi isteğine göre seçtiği herhangi bir konuda kesin yargılara varmadan kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş havası taşıyan bir üslupla kaleme aldığı yazılara deneme denir deneme yazarın gözlemlediği ya da yaşadığı olay olgu durum ve izlediği varlıklarla ya da herhangi bir kavramla ilgili izlenimlerini belli bir plana bağlı kalmayarak tamamen kendi kişisel görüşü ile serbestçe yazıya döktüğü kısa metinlerdir deneme yazarı öne sürdüğü düşünceyi doğrulama ispatlama kanıtlama kaygısı taşımaz denemenin inandırıcılığı ele alınan konunun içtenlikle anlatılmasından kaynaklar denemenin özellikleri şunlardır denemelerde yazar herhangi bir konudaki görüşlerini kesin kurallara varmadan kanıtlamaya kalkmadan okuyucuyu inanmaya zorlamadan anlatır deneme kişinin kendi dışındaki varlıklar da herhangi bir konuda gerçek ya da hayali olarak girdiği diyalog ürünüdür denemelerde tek bir konuyu rahat ve akıcı bir biçimde ele alan çoğu kez yazarın kişisel bakış açısını ve deneyimini aktaran orta uzunluktaki edebi metinlerdir konuların kişisel bir anlayışla işlenmesi çeşitli sanatçıların aynı konudaki değişik fikir zevk ve anlayışlarını yansıtması bakımından bu tür önemlidir denemeye özgü belirli bir konu yoktur konu özgürce seçilir her şey denemenin konusu olabilir yeter ki yazarın o konuda bir birikim olsun ancak denemeler daha çok her devrin her ulusun insanın ilgilendiren konularda yazılır denemelerde diğer fikir yazılarından farklı olarak aşk dostluk iyilik güzellik ahlak sevinç kültür iplik gibi daha çok soğuk ama kalıcı ve evrensel konular işlenir denemeci için konu amaç değil araçtır kendi fikirlerini söyleye bilmesi için birer sebep durumundadır denemeci irdeleme lerinde tamamen kendine kendi bilgi ve kültür birikimine beğeni düzeyini esas alır deneme yazarı eserini kaleme alırken okuyucu hesaba katmaz okuyucunun vereceği tepki konusunda herhangi bir kaygı taşımadan konusunu dilediği şekilde seçer istediği tarzda işler denemeler konuların genellikle dinlemesini işlendiği yazı türleridir denemenin en belirgin özelliği yazarın konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalemi almasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç'ın şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinen her görgüsüne her görevi ne ister istemez benliğinden bir parça kalktığını kabul etmeyen kişi gene mecidiye ödenmesinin bu türün ilk ustalarından montaigne denemenin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendini gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmem sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarın kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve ruh alışverişi oluşur eser'e hakim olan un sur insanın ta kendisidir dünya edebiyatında deneme

0

dünya edebiyatında deneme deneme türünün ilk örnekleri daha deneme teriminin bile ortaya çıkmadığı eski yunan ve latin edebiyatlarında görülmektedir bunlar epic tosun sohbetler eflatun'un diyaloglar cicero nun kimin eserleridir gazetelerinde de denemelere rastlanmaktadır bugünkü anlamdaki denemenin kurucusu 16 yüzyıl fransız yazarı michel de montaigne indir 1533 1592 denemenin ilk örneklerini veren montain yazdığı metinlerin kişisel düşünce ve deneyimlerin iletilmesine yönelik edebi parçalar olduğunu vurgulamak için deneme adını seçmiştir daha sonra yine çok tanınan ingiliz yazarı francis bacon 1561 1626 e sherlock da bu türde eserler kaleme almış ve bu tür geliştirmişlerdir fransız edebiyatında andrej it 1860 9951 ve halen ispanyol edebiyatında ise yücel de unamuno alman edebiyatında raynham maria rilke ekibi sanatçılarda bu türdeki eserleri ile tanınmıştır türk edebiyatında deneme deneme türü türk edebiyatına tanzimattan sonra batının etkisiyle girmiştir deneme önceleri musahabe tecrübeyi kalemiye kalem tecrübesi gibi isimler ile anılmıştır ilk özel gazete tercümanı ahvalin yayın hayatına başlamasından itibaren gazetelerde çıkan değişik yazılar zamanla ayrı bir tür olan deneme için dil anlatım ve yaklaşım bakımından zemin oluşturmuştur türk edebiyatında ilk deneme kitapları arasında ahmet haşim'in bize göre gurabahane-i laklakan ahmet rasim'in eşkal-i zaman ve pek çok yazısı mahmut sadık'ın takvimden yapraklar refik halit karay'ın bir avuç saçma bir içim su ilk adım üç nesil üç hayat makyajlı kadın tanrıya şikayet falih rıfkı atay'ın eski saat niçin kurtulmak şile inanç pazar konuşmaları kurtuluş bayrak gibi kitaplarını saymak mümkündür türk edebiyatında deneme türü genellikle şair romancı ya da hikayeciliği kimliği öne çıkan sanatçılar tarafından ortaya konan ürünlerden oluşmaktadır 1 derecedeki vasfi denemeci olan yazar sayısı oldukça azdır nurullah ataç sabahattin eyüboğlu suut kemal yetkin mehmet kaplan nurettin topçu salah birsel vedat günyol enesbatur cemil meriç mehmet salihoğlu uğur kökden nermi uygur bunlardan birkaçıdır

0

dil edebiyatı dersleri arkadaşlar merhaba dersimizde deneme türü ve özellikleri üzerinde duracağız bir yazarın kendi isteğine göre seçtiği herhangi bir konuda kesin yargılara varmadan kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş havası taşıyan bir üslupla kaleme aldığı yazılara ne denir zarın gözlemlediği ya da yaşadığı olay deneme yazarı öne sürdüğü düşünceyi doğrulama ispatlama kanıtlama kaygısı taşımaz denemenin inandırıcılığı ele alınan konunun içtenlikle anlatılmasından kaynaklar denemenin özellikleri şunlardır denemelerde yazar herhangi bir konudaki görüşlerini kesin kurallara varmadan kanıtlamaya kalkmadan okuyucuyu inanmaya zorlamadan anlatır deneme kişinin kendi dışındaki varlıklarla herhangi bir konuda gerçek ya da hayali olarak girdiği diyaloğun ürünüdür denemelerde tek bir konuyu rahat ve akıcı bir biçimde ele alan çoğu kez yazarın kişisel bakış açısını ve deneyimini aktaran orta uzunluktaki edebi metinlerdir konuların kişisel bir anlayışla işlenmesi çeşitli sanatçıların aynı konudaki değişik fikir zevk ve anlayışlarını yansıtması bakımından bu tür önemlidir denemeye özgü belirli bir konu yoktur konu özgürce seçilir her şey denemenin konusu olabilir yeter ki yazarın o konuda bir birikim olsun ancak denemeler daha çok her devrin her ulusun insanın ilgilendiren konularda yazılır denemelerde diğer fikir yazılarından farklı olarak aşk dostluk iyilik güzellik ahlak sevinç kültür yiğitlik gibi daha çok soğuk ama kalıcı ve evrensel konular işlenir denemeci için konu amaç değil araçtır kendi fikirlerini söyleye bilmesi için birer sebep durumundadır deneme şiir denemelerinde tamamen kendine kendi bilgi ve kültür birikimini beni düzeyini esas alır deneme yazarı eserini kaleme alırken okuyucu hesaba katmaz okuyucunun vereceği tepki konusunda herhangi bir kaygı taşımadan konusunu dilediği şekilde seçer istediği tarzda işler denemeler konuların genellikle derinlemesine işlendiği yazı türleridir denemenin en belirgin özelliği yazarım konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalem almasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç'ın şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinen her görgüsüne her görevi ne ister istemez benliğinden bir parça kattığını kabul etmeyen kişi gene mecidiye ödenmesinin bu türün ilk ustalarından montaigne deneme nin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendini gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmen sadece yatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve ruh alışverişi oluşur eser'e hakim olan unsur insanın ta kendisidir

0

dil ve edebiyatı dersleri dersiniz de deneme türü ve özellikleri üzerinde duracağız bir yazarın kendi isteğine göre seçtiği herhangi bir konuda kesin yargılara varmadan kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş havası taşıyan bir üslupla kaleme aldığı yazılara deneme nedir deneme yazarın gözlemlediği ya da yaşadığı olay olgu durum izlediğim varlıklarla ya da herhangi bir kavramla ilgili izlenimlerini plana bağlı kalmayarak tamamen kendi kişisel görüşü ile serbestçe yazıya döktüğü kısa metinlerdir deneme yazarı öne sürdüğü düşünceyi doğrulama ispatlama kanıtlama kaygısı taşımaz denemenin inandırıcılığı ele alınan konunun içtenlikle anlatılmasından kaynaklar denemenin özellikleri şunlardır denemelerde yazar herhangi bir konudaki görüşlerini kesin kurallara varmadan kanıtlamaya kalkmadan okuyucuyu inanmaya zorlamadan anlatır deneme kişinin kendi dışındaki varlıklarla herhangi bir konuda gerçek ya da hayali olarak girdiği diyalog ürünüdür denemelerde tek bir konuyu rahat ve akıcı bir biçimde ele alan çoğu kez yazarın kişisel bakış açısını ve deneyimini aktaran orta uzunluktaki edebi metinlerdir konuların kişisel bir anlayışla işlenmesi çeşitli sanatçıların aynı konudaki değişik fikir zevk ve anlayışlarını yansıtması bakımından bu tür önemlidir denemeye özgü belirli bir konu yoktur konu özgürce seçilir her şey denemenin konusu olabilir yeter ki yazarın o konuda bir birikim olsun ancak denemeler daha çok her devrin her ulusun insanın ilgilendiren konularda yazılır denemelerde diğer fikir yazılarından farklı olarak aşk dostluk iyilik güzellik ahlak sevinç kültür iplik gibi daha çok soğuk ama kalıcı ve evrensel konular işlenir denemesi için konu amaç değil araçtır kendi fikirlerini söyleye bilmesi için birer sebep durumundadır deneme şiir denemelerinde tamamen kendine kendi bilgi ve kültür birikimine beğeni düzeyini esas alır deneme yazarı eserini kaleme alırken okuyucu hesaba katmaz okuyucunun vereceği tepki konusunda herhangi bir kaygı taşımadan konusunu dilediği şekilde seçer istediği tarzda işler denemeler konuların genellikle derinlemesine işlendiği yazı türleridir denemenin en belirgin özelliği yazarın konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalem almasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç cin şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinen her görgüsüne her görevine ister istemez benliğinden bir parça kattığını kabul etmeyen kişi denemeciler ödenmesinin bu türün ilk ustalarından montaigne deneme nin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendini gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmem sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve bu alışverişi oluşur eseri hakim olan unsur insanın ta kendisidir

0

denemenin en belirgin özelliği yazarın konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalemi almasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç'ın şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinelim her görgüsüne her görevi ne ister istemez benliğinden bir parça kalktığını kabul etmeyen kişi denemeci niye kız etmesin bu türün ilk ustalarından montaigne deneme nin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendini gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmem sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve bu alışverişi oluşur eseri hakim olan unsur insanın endisidir dünya edebiyatında deneme deneme türünün ilk örnekleri daha deneme teriminin bile ortaya çıkmadığı eski yunan ve latin edebiyatlarında görülmektedir bunlar epic tosun sohbetler eflatunun diyaloglar cicero nun kimin eserleridir sene kanın bazı eserlerinde de denemeleri rastlanmaktadır bugünkü anlamdaki denemenin kurucusu 16 yüzyıl fransız yazarı michel de montaigne indir 1533 1592 denemenin ilk örneklerini veren mountain yazdığı metinlerin kişisel düşünce ve deneyimlerin iletilmesine yönelik edebi parçalar olduğunu vurgulamak için deneme adını seçmiştir daha sonra yine çok tanınan ingiliz yazarı fransız bacon 1005 161 1626 ve sherlock da bu türde eserler kaleme almış ve bu tür geliştirmişlerdir fransız edebiyatında andrej 7860 9951 ve halen ispanyol edebiyatında ise yücel de unamuno alman edebiyatında reina maria rilke gibi sanatçılar da bu türdeki eserleri ile tanınmıştır türk edebiyatında deneme deneme türü türk edebiyatına tanzimattan sonra batının etkisiyle girmiştir deneme önceleri musahabe tecrübeyi kalemiye kalem tecrübesi gibi isimler ile anılmıştır ilk özel gazete tercümanı ahvalin yayın hayatına başlamasından itibaren gazetelerde çıkan değişik yazılar zamanla ayrı bir tür olan deneme için dil anlatım ve yaklaşım bakımından zemin oluşturmuştur türk edebiyatında ilk deneme kitapları arasında ahmet haşim'in bize göre gurabahane-i laklakan ahmet rasim'in eşkali zaman ve pek çok yazısı mahmut sadık'ın takvimden yapraklar refik halit karay'ın bir avuç saçma bir içim su ilk adım üç nesil üç hayat makyajlı kadın tanrıya şikayet falih rıfkı atay'ın eski saat niçin kurtulmak şile inanç pazar konuşmaları kurtuluş bayrak gibi kitaplarını saymak mümkündür türk edebiyatında deneme türü genellikle şair romancı ya da hikayeciliği kimliği öne çıkan sanatçılar tarafından ortaya konan ürünlerden oluşmaktadır birinci derecedeki baskı denemeci olan yazar sayısı oldukça azdır nurullah ataç sabahattin eyüboğlu suut kemal yetkin mehmet kaplan nurettin ctu salah birsel vedat günyol enesbatur cemil meriç mehmet salihoğlu uğur kökten nermi uygur bunlardan wir

0

denemenin en belirgin özelliği yazarım konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalemi almasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç'ın şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinen her görgüsüne her görevi ne ister istemez benliğinden bir parça kattığını kabul etmeyen kişi gene mecidiye ödenmezse bu türün ilk ustalarından montaigne deneme nin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendimi gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmem sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve ruh alışverişi oluşur eser'e hakim olan unsur insanın ta kendisidir ünya edebiyatında deneme deneme türünün ilk örnekleri daha deneme teriminin bile ortaya çıkmadığı eski yunan ve latin edebiyatlarında görülmektedir bunlar epic tosun sohbetler eflatun'un diyaloglar cicero nun çini eserleridir sene kanın baz eserlerinde de denemeleri rastlanmaktadır bugünkü anlamdaki denemenin kurucusu 16. yüzyıl fransız yazarı michel de montaigne indir 1530 3592 denemenin ilk örneklerini veren mountain yazdığı metinlerin kişisel düşünce ve deneyimlerin iletilmesine yönelik edebi parçalar olduğunu vurgulamak için deneme adını seçmiştir daha sonra yine çok tanınan ingiliz yazarı fransız bacon 1561 1626 tim ve sherlock da bu türde eserler kaleme almış ve bu tür geliştirmişlerdir fransız edebiyatında andrej 7860 9951 ve halen ispanyol edebiyatında ise müziği arduino uno alman edebiyatında raynham maria rilke ekibi sanatçılarda bu türdeki eserleri ile tanınmıştır türk edebiyatında deneme deneme türü türk edebiyatına tanzimattan sonra batının etkisiyle girmiştir deneme önceleri musahabe tecrübeyi kalemiye kalem tecrübesi gibi isimler ile anılmıştır ilk özel gazete tercümanı ahvalin yayın hayatına başlamasından itibaren gazetelerde çıkan değişik yazılar zamanla ayrı bir tür olan deneme için dil anlatım ve yaklaşım bakımından zemin oluşturmuştur türk edebiyatında ilk deneme kitapları arasında ahmet haşim'in bize göre gurabahane-i laklakan ahmet rasim'in eşkali zaman ve pek çok yazısı mahmut sadık takvimden yapraklar refik halit karay'ın bir avuç saçma bir içim su ilk adım üç nesil üç hayat makyajlı kadın tanrıya şikayet falih rıfkı atay'ın eski saat niçin kurtulmak çile inanç pazar konuşmaları kurtuluş bayrak gibi kitaplarını saymak mümkündür türk edebiyatında deneme türü genellikle şair romancı ya da hikayeciliği kimliği öne çıkan sanatçılar tarafından ortaya konan ürünlerden oluşmaktadır 1 derecedeki vasfi denemeci olan yazar sayısı oldukça azdır nurullah ataç sabahattin eyüboğlu suut kemal yetkin mehmet kaplan nurettin topçu salah birsel vedat günyol enesbatur cemil meriç mehmet salihoğlu uğur kökden nermi uygur bunlardan bir bunlardan bir tanesi de

0

gel arkadaşlar merhaba dersiniz de deneme türü ve özellikleri üzerinde duracağız bir yazarın kendi isteğine göre seçtiği herhangi bir konuda kesin yargılara varmadan kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş havası taşıyan bir üslupla kaleme aldığı yazılara deneme denir deneme yazarın gözlemlediği ya da yaşadığı olay olgu durum ve izlediğim varlıklarla ya da herhangi bir kavramla ilgili izlenimlerini belli bir plana bağlı kalmayarak tamamen kendi kişisel görüşü ile serbestçe yazıya döktüğü kısa metinlerdir deneme yazarı öne sürdüğü düşünceyi doğrulama ispatlama kanıtlama kaygısı taşımaz denemenin inandırıcılığı ele alınan konunun içtenlikle anlatılmasından kaynaklanır denemenin özellikleri şunlardır denemelerde yazar herhangi bir konudaki görüşlerini kesin kurallara varmadan kanıtlamaya kalkmadan okuyucuyu inanmaya zorlamadan anlatır deneme kişinin kendi dışındaki varlıklarla herhangi bir konuda gerçek ya da hayali olarak girdiği diyalog ürünüdür denemelerde tek bir konuyu rahat ve akıcı bir biçimde ele alan çoğu kez yazarın kişisel bakış açısını ve deneyimini aktaran orta uzunluktaki edebi metinlerdir konuların kişisel bir anlayışla işlenmesi çeşitli sanatçıların aynı konudaki değişik fikir zevk ve anlayışlarını yansıtması bakımından bu tür önemlidir denemeye özgü belirli bir konu yoktur konu özgürce seçilir her şey denemenin konusu olabilir yeter ki yazarın o konuda bir birikim olsun ancak denemeler daha çok her devrin her ulusun insanın ilgilendiren konularda yazılır denemelerde diğer fikir yazılarından farklı olarak aşk dostluk iyilik güzellik ahlak sevinç kültür yiğitlik gibi daha çok soyut ama kalıcı ve evrensel konular işlenir denemesi için konu amaç değil araçtır kendi fikirlerini söyleye bilmesi için birer sebep durumundadır deneme şiir denemelerinde tamamen kendine kendi bilgi ve kültür birikimini beğeni düzeyini esas alır deneme yazarı eserini kaleme alırken okuyucu hesaba katmaz okuyucunun vereceği tepki konusunda herhangi bir kaygı taşımadan konusunu dilediği şekilde seçer istediği tarzda işler dene neler konuların genellikle dinlemesini işlendiği yazı türleridir denemenin en belirgin özelliği yazarın konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalem olmasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç'ın şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinen her görgüsüne her görevine ister istemez benliğinden bir parça kattığını kabul etmeyen kişi gene mecidiye ödenmezse bu türün ilk ustalarından montaigne deneme nin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendimi gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmem sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarım kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve alışveriş oluşur eser'e hakim olan unsur insanın ta kendisidir

0

gel arkadaşlar merhaba dersiniz de deneme türü ve özellikleri üzerinde duracağız bir yazarın kendi isteğine göre seçtiği herhangi bir konuda kesin yargılara varmadan kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş havası taşıyan bir üslupla kaleme aldığı yazılara deneme denir deneme yazarın gözlemlediği ya da yaşadığı olay olgu durum ve izlediğin balıklarla ya da herhangi bir kavramla ilgili izlenimlerini belli bir plana bağlı kalmayarak tamamen kendi kişisel görüşü ile serbestçe yazıya döktüğü kısa metinlerdir deneme yazarı öne sürdüğü düşünceyi doğrulama ispatlama kanıtlama kaygısı taşımaz denemenin inandırıcılığı ele alınan konunun içtenlikle anlatılmasından kaynaklanır denemenin özellikleri şunlardır denemelerde yazarın herhangi herhangi bir konuda gerçek ya da hayali olarak girdiği diyalog ürünüdür denemelerde tek bir konuyu rahat ve akıcı bir biçimde ele alan çoğu kez yazarın kişisel bakış açısını ve deneyimini aktaran orta uzunluktaki edebi metinlerdir konuların kişisel bir anlayışla işlenmesi çeşitli sanatçıların aynı konudaki değişik fikir zevk ve anlayışlarını yansıtması bakımından bu tür önemlidir denemeye özgü belirli bir konu yoktur konu özgürce seçilir her şey denemenin konusu olabilir yeter ki yazarın o konuda bir birikim olsun ancak denemeler daha çok her devrin her olursun insanın ilgilendiren konularda yazılır denemelerden diğer fikir yazılarından farklı olarak aşk dostluk iyilik güzellik ahlak sevinç kültür yiğitlik gibi daha çok soğuk ama kalıcı ve evrensel konular işlenir denemesi için konu amaç değil araçtır kendi fikirlerini söyleye bilmesi için birer sebep durumundadır denemeci gerileme lerinde tamamen kendine kendi bilgi ve kültür birikimini beğeni düzeyini esas alır deneme yazarı eserini kaleme alırken okuyucu hesaba katmaz okuyucunun vereceği tepki konusunda herhangi bir kaygı taşımadan konusunu dilediği şekilde seçer istediği tarzda işler den memeler konuların genellikle derinlemesine işlendiği yazı türleridir denemenin en belirgin özelliği yazarın konuyu kendi kendine konuşuyormuş gibi kalemi almasıdır denemenin bu özelliği nurullah ataç'ın şu sözleriyle özetlenebilir deneme benin ülkesidir ben demekten çekinen her görgüsüne her görevi ne ister istemez benliğinden bir parça kattığını kabul etmeyen kişi gene mecidiye ödenmesinin bu türün ilk ustalarından montaigne deneme nin ilkelerini şöyle anlatmaktadır herkes önüne bakar ben içime bakarım benim işim yalnız kendim nedir hem kendini gözden geçiririm kendini yoklarım kendimi tasarım bir şey öğretmem sadece anlatırım bu bağlamda denemenin her cümlesinde yazarın kendisi vardır okuyucu ile yazar arasında bir duygu düşünce ve ruh alışveriş oluşur eser'e hakim olan unsur insanın ta kendisidir