0

ismail dedi osmanlı imparatorluğu'nun 1 medeniyet ve kültür değiştirme devri'nin başında neticeleri hayatımızda bugün daha iyi hissedilen bir ortamda yetişti 3 selim devri'nin genel hayatta çok hissedilen batıcılığın kendi zevkimiz de rönesans'ın 2 mahmut devri'nin kanlı ve elim hadiselerinin ve 1826 dan sonraki ümit ve azaplarını abdülmecid zamanı toptan yenileşme ve değişme kararlılığını gördü ser'i bu uzun ve buhranlı derin ve sikayetinden öteye geçebilecek tek üründür demek belki de hatalı olmaz ismail dede itri tabi mustafa efendi ebubekir ağa gibi büyük müzisyenlerimiz in çalışmaları sonucudur türk musikisinin son büyük ustasıdır hatta daha da ileri gidersek diyebiliriz ki muhteşem zafer yapan bir dehadır dedi ömrünün sonuna kadar mevlevi dervişi ve saray adamı özelliklerini korumuştur fakat üçüncü bir özelliği özellikle de unutulmamalıdır o halka açık bir insandı ailesi rumelili idim bu itibarla rumeli türkülerini serhat havalarının çocukluğundan tanıyorduk dedenin sanatında bu üç dinin daima yeri vardır bunların 1/4 ünü kalp tesirini de ilave etmelidir ede efendi yalnız en büyük yaratıcılarından biri olduğu için değil öğrencileri aracılığıyla bugün elimizde notası bulunan klasik eserlerin pek çoğunun günümüze ulaşmasını sağladığı için de büyük önem taşır dede efendi'nin meşk silsilesi denilen zade ismail efendi eyyubi mehmet bey ahmet efendi zekai dede gibi dört büyük öğrencisi ve onların öğrencileri özellikle de hafız ahmet efendi rauf yekta bey aracınıza zamanımıza kadar gelmiştir kısaca dede efendi �stanbul'da doğdu çeşitli okulları bitirdikten sonra saraya mesnevisi olarak girdi dede efendi repertuarında en çok eseri bulunan bestecilerden deere vs dediklerinin yaklaşık yarısı günümüze ulaşmıştır bunlar dini tasavvuf alanda olsun din dışı alanda olsun büyük çeşitlilik gösterir dede efendi hemen her beste türünde eser vermiştir ferahfeza hüzzam huzuni mahur bunlardan sadece birkaç tanesidir