0

çağdaş türk edebiyatında islam birliği ideolojisini benimseyen mehmet akif 1873'te istanbul'da doğdum halkalı ziraat ve baytar mektebini bitirdikten sonra rumeli anadolu arnavutluk ve arabistan'da çalıştı halkalı ziraat ve baytar mektebi ile darülfünun da dersler verdi şref edip bile sanatı müstakim ve sel reşat dergilerini çıkarttı 1 dünya savaşı sırasında berlin'e gönderildi kurtuluş savaşı yıllarında kuvayi milliyecileri destekledi burdur milletvekili oldu istiklal marşı'nı yazdı yeni türkiye cumhuriyeti'nde girişilen devrimleri kendi ideolojisini aykırı bularak mısır'a gittim kahirede cami ül mısriyye üniversitesi'nde türk dili ve edebiyatı dersleri verdim rahatsızlandı tedavi için türkiye'ye döndü 26 aralık 1936'da istanbul'da öldü mehmet akif batının emperyalist tavrı karşısında islam birliğini savunur islam ülkeleri kalkabilmek için batının bilim ve sanatın almak zorundadır islam devletlerinin yükselebilmesi için marifet ile faziletin birleşmesi gerektiğini savunur fazilet dinden beslenmelidir kur'an ve hadisler akla ve koşullara göre yorumlanmalıdır ideolojisinin savunurken batıcılar ve türkülerle tartışmaya girmekten kaçınmaz islam birliği düşüncesini benimsemesinde cemaleddin afgani ile mısırlı muhammed abduhun etkisi olmuştur i islamiyette akıl ve mantığın önemli olduğunu islam'ın iyileşmesi güçlenmesi sürecinde batının bilim ve tekniğin den yararlanılması gerektiğini inanıyordum afgani'nin öğrencisi abduh da yenilikçi islamcı ydy akılcılığa ve ihtiyatı savunan bir panislamizm benimsemişti mehmet akif islam ülkeleri arasında en güçlü devlet olarak gördüğü türkiye'nin islam birliği ideolojisinin uygulanmasında önce olmasını istiyordum yeni türkiye cumhuriyeti milliyetçiliği ve laikliği benim silince büyük duş kırıklığı uğradı safahat mehmet akif toplum için sanat anlayışının temsilcilerinden de şiirlerini toplumun sorunlarına hasretti halka doğruları gösterebilmek çin yalın dil ve kolay anlaşılan bir türkiye tekniği kullandı yaşamış sokak cami kahve meyhane gibi ortamlardaki ayrıntılarıyla betim nedir insan toplumsal çevresi ve sorunları ile ele aldı mehmet akif 7 kitaptan oluşan safahat adlı eserinde 2 meşrutiyet döneminde osmanlı toplumunun durumunu aksayan yönlerini ele alır leymaniye kürsüsünde islam ülkelerinin islam birliği ülkesinde birleşmeleri halkın aydınlatılması vatanın biliminden ulusal benliği kaybetmeden yararlanması gerektiğini vurgular hakkın seslerinden ayet ve hadislerin o günkü siyasal ve toplumsal koşullarına göre yorumunu yapar fatih kürsüsünde kalkınmada çalışmanın mücadeleci ruhun gelinlikten tembellikten kurtuluş'un temel ilkesi olduğu düşüncesini işler hatıralarda ayetlerden yola çıkarak islam birliği'nin ideolojisinin savunmasını yapar asım da 1 dünya savaşı yıllarının acılı panoramasını çizer ulusal duyguların ve tepkilerden umutlandırır gölgelerde is slam birliği umutlarının yıkılışını ve ruhsal bulanın yerleştirir kısmi lirik ve dinsel şiirlerini toplar