0

sebkihindi akımı, hint tarzı, hint uslubu demektir. ortaya çıktığı yer iran'dır. safeviler dönemindeki dini baskı ve şiiliğin dışlayıcı tutumu sebebiyle, iran'dan hindistan'a gelen iranlı şairlerce hindistan'da geliştirilmiş bir akımdır. hindistan'daki türk yöneticilerin şiire güzel yaklaşımlarıyla, hindistan'da gelişmiştir. iran kolu vardır. iran'da ortaya çıkmıştır. iran ve hindistan'da yayılmıştır. bu şairler, şiirin günlük hayat tecrübelerinden faydalanırlar. hindistan'da naziri, örfi şirazi önemli temsilcileri. iran'da muhteşem ve şifa önemli temsilcileridir. isfahan kolu vardır, iran'dan hindistan'a geçen şairlercenoluşturulmuştur. soyut aşk konusunu işlediler. yine örfi şirazi ve sait akımın akımın önemli temsilcisidir. ifratı kolu vardır, hindistan'da yetişen şairlerce oluşturuldu. aşırı hayali ve derin mazmunlara yer verdiler. şevket buhari ve bidil-i dihlevi bu akımın temsilcileridir. türk edebiyatına en çok ifrati kolu etkilemiştir. sebkihindi 'yi oluşturanlar, sonuç olarak örfi, şirazi, kelim-i kaşani, şevket'i buhari, talibi amuli, sahibi tebrizi, kellemi hemedanidir. sebki hindinin türk edebiyatında etkisinden bahseden ilk isim fuat köprülü' dur. naili, neşati, ismeti,şehri, çevri, fehim sebkihindiden etkilenmiştir. nefi ve nabi' de de bazı etkileri görülür. şevket etkisi ile nedim şeyh galib etkilemiştir. saibin etkisiyle nabi koca ragıppaşa etkilenmiştir. sebki hindinin özellikleri tezata yer verir, yeni mazmunlara yer verir, kısa ve özlü anlatımı vardır. yeni kelimeler ve zincirleme tamlamaları, arapça ve farsça terkipler kullanılır. alışılmamış bağdaştırmalar vardır. dilde incelik önemlidir. anlam inceliği, derinlik ve giriftlik vardır. aşırı hayalcilik ve güç anlaşılma sebki hindi de bulunur. mübalağa ve insan aklını zorlama gibi özellikleri vardır. acı çekmeye ıstırap çekmeyi sebkihinficiler çok ustaca kullanmıştır. araç olarak tasavvufu ele almışlardır. bu şekilde şiirlerini yazmışlardır.