0

cumhuriyetin kuruluşu ile birlikte batı kültür çevresine girme çağdaşlaşma yolunda ciddi adımlar atılırken bir yandan da ulusal bir kimlik edinme çabaları hız kazanmıştır çok sesli müziğin cumhuriyet dönemi'ndeki öncüleri olan türk türk beşlerinin çalışmaları da 1923'de takip eden yıllardaki cumhuriyetin kültürel temellerini inşaat çabalarının bir parçası olarak değerlendirilmelidir anadolu'nun halk müziği kaynaklarından ve osmanlı imparatorluğu'nun klasik türk müziği birikiminden yararlanmak suretiyle çok sesli çağdaş bir türk müziğinin yaratıcıları olarak kabul edilen cemal reşit rey necip kazım akses ahmet adnan saygun hasan ferit alnar ve ulvi cemal erkin ulusal rus müzik okulu kurucuları olarak bilinen rus peşlerine benzetilerek türk beşleri diye adlandırılmıştır söz konusu olan bu 5 besteci kişiliklerinden ve yetişmiş oldukları değişik müzik ortamlarından kaynaklanan bazı üstlük farklılıklarına rağmen geleneksel kaynaklardan yararlanma çizgisinde birleşimler ilk türk senfoni senfonik şiirlerini opera ve bale lerini yazan bu besteciler türkiye'de çok sesli müziğin yaygınlaşarak kök salması ve gelişmesi için birer misyoner gibi etkinlik göstermişler ve cumhuriyet döneminin 2. kuşak bestecilerinin de yetiştirmek görevini üstlenmişlerdir türk beşlerinin müzikleri temalarını ya türk halk müziğinden ya da kılıç türk müziğinden aldığı için genel olarak model çokseslilik olarak da nitelenmiştir